Een maatschappelijke zetel, ook wel bekend als statutaire zetel of statutaire vestiging is meer dan enkel een adres. Maar wat is een maatschappelijke zetel precies? In deze blog leggen we je haarfijn uit wat het is en waar het voor gebruikt wordt.

Een maatschappelijke zetel moet officieel gemeld worden

Een maatschappelijke zetel is een juridisch begrip waarmee de officiële locatie van je bedrijf of organisatie aangegeven wordt. Hier is je bedrijf gevestigd en dit geldt gelijk ook als jouw postkantoor, alle brieven inclusief belasting worden hier heen gestuurd. Dit hoeft niet te betekenen dat de hoofdwerkzaamheden hier uitgevoerd worden, maar het adres van een bedrijf of organisatie is hier wel gevestigd is. Een bedrijf kan er namelijk voor kiezen om haar maatschappelijke zetel te verplaatsen naar een andere locatie. Het verhuizen van een maatschappelijke zetel kan bijvoorbeeld plaats vinden bij een fusie of een overname, maar ook kan het zowel juridische als fiscale voordelen met zich mee brengen.

In België is het vereist dat elke zelfstandige wordt opgenomen in het rechtspersonenregister. Zodra dit is gebeurd, ontvangt jouw onderneming een ondernemingsnummer dat wordt opgenomen in de Kruispuntbank van Ondernemingen. Hierin wordt onder andere het adres van de maatschappelijke zetel vermeld.

Voordelen van verhuizen van een maatschappelijke zetel

Als bedrijf kan het verschillende voordelen met zich mee brengen wanneer je op een bepaalde locatie gevestigd bent:

Zakelijke uitstraling

Voor een bedrijf dat geen fysiek adres heeft of vanuit huis werkt, zorgt dit ervoor dat je niet alleen een professionele uitstraling hebt, maar je kan klanten ook meer vertrouwen meegeven.

Besparen van onnodige kosten

Het huren van een geheel kantoor kan kosten met zich meebrengen voor zaken waar je zelf geen gebruik van maakt. Met een maatschappelijke zetel bespaar je kosten en het is daarnaast mogelijk om vergaderzalen of flexwerkplekken te huren bij de partij wanneer je dit wel nodig hebt. Zo ben je met je uitgaven voor pand een stuk flexibeler

Ontvangst van post en pakketjes

Bij Bedrijvencentrum Aalst zijn onze receptionisten aanwezig van 8.30 uur tot 16.30 uur. Tijdens deze uren nemen wij graag uw post en pakketjes in ontvangst. Zoals eerder vermeld, is Bedrijvencentrum Aalst gemakkelijk bereikbaar voor pakketleveringen. U kunt uw pakketjes tijdens kantooruren ophalen. Bovendien krijgt elke klant bij Bedrijvencentrum Aalst een eigen postvakje, waar u 24/7 terecht kunt om uw post op te halen.

Beantwoorden van oproepen

Indien u een oproep mist, nemen onze baliemedewerkers bij Bedrijvencentrum Aalst graag uw telefoon aan tijdens kantooruren. We noteren de gegevens en geven deze aan u door. Zo mist u nooit belangrijke oproepen en kunt u op een geschikt moment terugbellen.

Beschikbaarheid van vergaderzalen

Als u een vergadering wilt organiseren of behoefte heeft aan een tijdelijke werkplek, kunt u gebruikmaken van de vergaderzalen bij Bedrijvencentrum Aalst. Het maakt een professionele indruk om uw klanten en leveranciers te ontvangen in een van onze fraaie vergaderzalen. Indien gewenst kunnen we ook drankjes en lunch verzorgen. U kunt gedurende 2 halve dagen per maand gratis gebruikmaken van onze vergaderzalen.

Verschillende locaties en landen kunnen dus allerlei voordelen met zich mee brengen: voordelige belastingregels, zakelijke uitstraling of besparing van onnodige kosten. Bent u opzoek naar een maatschappelijke zetel, of wilt u meer informatie? Neem dan contact met ons op! of lees hier meer over maatschappelijke zetels.

Ook interessant: Waar moet ik een maatschappelijke zetel vestigen?